A Simson S 51 N H, az S 51 B, valamint az 531 tipusú motorral szerelt SCHWALBE háromfokozatú váltója alakitható át négysebességesre.
A négyfokozatú váltó több fajtája közül választhatunk attól függoen, hogy járművünket milyen körülmények között akarjuk használni. Más áttételű váltót célszerű beszerelni a rendszámos, két személyt is szállitó, netán rossz terepviszonyok között használatos motorkerékpárba és mást a rendszeresen egy személlyel, sik úton közlekedo járműbe. Természetesen a 70 cm3-re átalakitott Simsonoknak egy harmadik fajta áttételezésű váltó felel meg...
Ezek figyelembevételével vegyük sorba a lehetoségeket.
1. Kétszemélyes, vagy nehéz terepviszonyok közötti használatra a gyári 4 sebességes váltó ideális.
2. Sik, jó utakon, kizárólag egy személyt szállitó motorba hosszabb végáttételű váltómű való. Ennek beépitésével a motor főbb tulajdonságai a következők szerint javulnak:
A végsebesség 5-10 km/órával megnő. A motor ugyanazon sebességnél kevesebbet forog, kevesebbet fogyaszt, üzemi zajszintje és kopása csökken. Az utazósebesség nagyobb lesz és a "szétforgatás" veszélye csökken.
3. Az elozőek szerint a 70 cm3-es motorokba hosszú negyedik sebességet érdemes beszerelni annak érdekében, hogy megizmositott motorunkat ki tudjuk használni a jármű gyorsitására. Az ily módon átalakitott 50 cm3-es motorkerékpár a maga 5,5 LE-jével és a gyári elso három fokozattal igen temperamentumos, a hosszú áttételu negyedik fokozatban pedig igen gyors is lesz.
A fenti kiválasztási útmutatás a közúti közlekedésre érvényes. A versenycélra használt motorkerékpárba más szempontok szerint szoktunk áttételt választani. Itt általában a nagymértékben megemelt fordulatszám miatt a zártabb gyári áttételu váltót szoktuk használni és a lánckerék áttételével variálunk a pálya adottságainak megfeleloen.
Mindezek megértéséhez és pontos kivitelezéséhez táblázatot adunk közre a legkedvezobb áttételek kiválasztása érdekében. Ennek segitéségével természetesen a gyári 4 sebességes váltót is átalakithatjuk.
A szétszedett sebességváltót a következok szerint rakjuk össze:
1. Kuplung tengely szerelése.
A kiszerelt tengelyrol levesszük a seeger gyurut majd a levett váltókerekek helyére a kiválasztott áttételu fogaskeréksort tesszük fel. A váltókerekek közé a távtartógyuruket hiánytalanul tegyük vissza. A tengely végére a kis hézagoló alátétet a leesés megakadályozása végett zsirral kell feltapasztani.
2. Lánckeréktengely szerelése.
- A régi lánckeréktengelyre - ha az 3 sebességes - nincs szükségünk. Helyette a 4 sebességes vagyis 12 db 7,2 mm átméroju furatot tartalmazó lánckeréktengelyt használjuk. A tengelyre tegyük fel a 20-as átméroju seeger gyurut, a 20x32x1 méretu csúszótárcsát és helyezzük be a húzóéket. Ezután a megzsirozott golyók behelyezésével együtt rakjuk fel az elso sebesség 44 fogú fogaskerekét, majd a 24x35x1 mm-es csúszótárcsát. Sorrendben rakjuk tovább a kiválasztott fogaskeréksort a csúszótárcsákkal felváltva. Végül tegyük fel a 24x35 mm-es hézagoló tárcsát és a 24 mm-es seeger gyuruvel zárjuk le a sort. A fogaskeréksor tengelyirányú játéka kb 0,1-0,2 mm legyen. Amennyiben a fogaskerekek könnyedén forognak a tengelyen, behelyezhetjük furatába a 2x2 db 4 mm-es reteszelo golyót, majd a zsinórrugóval biztositjuk azt. A zsinórrugó felszerelésénél vigyázzunk, hogy a rugó ne nyomódjon, de ne is nyúljon meg. Célszeru, kúpos felvezeto hüvelyt használni.
A készre szerelt tengelyek beépitése a hagyományos módon történik, különös figyelemmel a tengelyek hosszirányú hézagolására, könnyed futására.
3. A váltódob felszerelése.
A régi 3 sebességes váltódob helyett a 4 sebességeset kell felszerelni a tengelyére úgy, hogy a dob tengely irányú játéka a leheto legkisebb, de max. 0,1 mm legyen. A tengelyvégre kizárólag szoros seeger gyurut szabad csak feltenni, mert a laza gyurut eroltetett váltásoknál a váltódob lelökheti. A váltómu beállitása egyébként megegyezik a 3 sebességesével, de fokozottan ügyeljünk arra, hogy az I. és a IV. sebességi fokozatot is határozottan tudjuk váltani. Esetenként a váltókar csotengelyére szerelt léptetovilla határoló oldalából (jobb oldal) kb 1-1 mm-t le kell köszörülni a léptetés megnövelése érdekében. Az összeszerelt váltóba csak 4 dl GL 60-as hajtómuolajat öntsünk a nivócsavarig, mert a többletolaj úgyis kifolyik a lánckeréktengely végénél.
Ezután következhet a várva-várt próba!
Gyári 3 sebességes |
Két személyre, vagy rossz váltó áttételek terepviszonyokhoz ajánlott gyári váltó áttételek |
Kuplung |
Lánckerék |
Kuplung |
Lánckerék |
tengelyre |
z1 = 10 z2 = 17 z3 = 22 |
Z1 = 44 Z2 = 38 Z3 = 34 |
z1 = 10 z2 = 16 z3 = 19 z4 = 22 |
Z1 = 44 Z2 = 39 Z3 = 36 Z4 = 34 |
Sik útra, egy személyhez ajánlott áttételek |
70 cm3-es motorhoz ajánlott áttételek |
Kuplung |
Lánckerék |
Kuplung |
Lánckerék |
tengelyre |
z1 = 10 z2 = 17 z3 = 22 z4=24v25 |
Z1 = 44 Z2 = 38 Z3 = 34 Z4=32v31 |
z1 = 10 z2 = 17 z3 = 22 z4=26 |
Z1 = 44 Z2 = 38 Z3 = 34 Z4=30 |
Munkájához sok sikert és balesetmentes motorozást kivánunk!